به گزارش فرارو، غار رودافشان که در 103 کیلومتری شمال شرقی تهران و در رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است، طوری لا به لای صخره ها پنهان شده که برای پیدا کردن دهانه ورودی 100متری است نیاز است به فاصله ای کمتر از بیست متری اش رسید.

این غار در دهکده رود افشان شهرستان دماوند و در کوهستان البرز مرکزی قرار گرفته است و تالارهای آن پوشیده از مواد آهکی است که به صورت قندیل‌هایی از سقف غار آویزان شده اند. و البته چاله‌هایی که آبی زلال را از دل صخره‌های سنگی بیرون می دهند.

در برخی منابع گفته شده که در گذشته دهانه فعلی غار پشت تیغه سنگی بزرگی قرار داشته که حدود 35 هزار سال قبل بر اثر وقوع آتشفشان در کوه دماوند شکسته شده و با ایجاد شکاف عمیقی دهانه غار ظاهر شده و بعدها بر اثر فرسایش آب وسیع تر شده است. دهانه غار بسیار وسیع و فرم آن قوسی شکل است، طول آن 40 متر و ارتفاع آن به 12 متر می رسد.

دهانه غار رود افشان که بعد از غار ایوب و غار اسپهبد خورشید، سومین دهانه بزرگ در غارهای ایران است دارای سه تالار است.

  رود افشان، غاری  پنهان در نزدیکی تهران

  رود افشان، غاری  پنهان در نزدیکی تهران

دهلیزی نیز در این غار وجود دارد که توسط گردشگران به معبد آناهیتا معروف شده، این دهلیز در ابتدای مسیر قرار گرفته و حوض آب و ستونی میان آن وجود دارد و به همین سبب معبد آناهیتا (الهه آب) نام گرفته است. مسیر این غار در اثر فرسایش آب و املاح موجود در آن در زمانی که آب به طور کامل در جریان بوده، ایجاد شده است.

در برخی قسمت های مسیر برای سهولت رفت و آمد نردبان های فلزی قرار داده اند چون در برخی از مسیرها، سنگ ها به واسطه رطوبت موجود، لیز و صاف است و برخی دیگر چنان سخت است که جای پای مناسبی برای ایستادن و نشستن روی سنگ ها و دیدن سقف سنگی و دهلیزهای متعدد آن است.

وجود سنگهای بلورین و برخی سنگ های معروف به کلمی در قدم به قدم این غار شکل گرفته که هر کدام زیبایی خاصی را به سنگ های غار داده است. به همین دلیل غارنوردان و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند به همین دلیل این اثر طبیعی با شماره 12213 در تاریخ 30/4/1384 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

  رود افشان، غاری  پنهان در نزدیکی تهران

  رود افشان، غاری  پنهان در نزدیکی تهران

برای رسیدن به این غار باید مسیر تهران به سمت فیروزکوه را دنبال کرد پس از طی مسافت 45 کیلومتر ازبومهن و گذر از سربندان به روستای سیدآباد می رسید (این روستا حدود 25 کیلومتر قبل از فیروزکوه قرار دارد) در این روستا مسیر آسفالت سمت راست جاده را باید ادامه داد. مسیر روستای رود افشان با تابلوی سبز رنگی بعد از پمپ بنزین مشخص شده است. بعد از طی 10 کیلومتر و گذر از روستای کلاک، به دوراهی روستای مشهد - رودافشان خواهید رسید،راه سمت راست به روستای مشهد و راه سمت چپ پس از 5 کیلومتر به روستای رودافشان می رسد. برای رسیدن به غار باید روستا را تا انتها طی کرد.

در این محل پارکینگ سمت چپ و مسیر دسترسی غار در سمت راست قرار دارد.برای رسیدن به غار باید مسیر کوتاهی را کوهپیمایی کرد.مسیر کوهپیمایی شیب تندی دارد و برای بالا رفتن از این کوه بهتر است از مسیر مارپیچ استفاده کرد.

کوهپیمایی در حدود 30 دقیقه طول خواهد کشید،ابتدای مسیر از باغ های زیبای روستا و پل چوبی کوچکی می گذرد که این پل از روی رودخانه دلیچای می گذرد. اما از این به بعد مسیر شیب زیاد داشته و خشک است. پس از پایان این کوهپیمایی به دهانه زیبای غار می رسید.

در طول مسیر از پلی که بر رودخانه دلی‌چای قرار دارد باید عبور کرد، سرچشمه این رودخانه دریاچه‌های تار و هویر است که حاصل ذوب یخچال‌های قره داغ (در خط‌الراس اصلی البرز) به شمار می آیند. بطور کلی مدت زمان طی مسیر از تهران تا روستای رودافشان با اتومبیل حدود 2 ساعت است که تمام طول مسیر آن دارای جاده آسفالته است.
مسیر دیگری هم برای رسیدن به غار وجود دارد که البته مسیر دشواری است اما به عقیده کوهنوردان به زیبایی اش می ارزد. این مسیر از روستای دلی‌چای واقع در حاشیه جاده فیروزکوه می گذرد و در امتداد مسیر رودخانه دلی‌چای ادامه پیدا می کند

  رود افشان، غاری  پنهان در نزدیکی تهران

منبع:سایت فرارو