به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین خبرهای حوزه گردشگری در این هفته مربوط می شد به آماری که عضو کارگروه ساماندهی تورهای خروجی اعلام کرد و گفت: ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۴ به غیر از پرداخت هزینه برای حج تمتع، ۱۸ میلیارد دلار برای سفرهای خارجی هزینه کرده‌اند.

احمدی عضو کمیته بازاریابی و تبلیغات با اشاره به اینکه در سالیان گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها، ایران در رسانه های دنیا سانسور می‌شد، گفت: بعد از توافق هسته‌ای موسسه نشنال ژئوگرافی چهار عکس از ایران را به نمایش گذاشته است.

احمدی با اشاره به اینکه ایرانی‌ها به غیر از هزینه‌ای که بابت حج تمتع پرداخت می کنند در سال ۲۰۱۴میلادی، ۱۸ میلیارد دلار برای سفرهای خود هزینه کرده‌اند، افزود: براساس پیشنهاد این کمیته باید صندوق مشترکی با همکاری بخش خصوصی و دولت تشکیل شود تا برنامه های تبلیغاتی و بازاریابی در سال ۹۴ به شکل مناسب تری انجام شود.

اسکن لیزری مقبره کوروش

همچنین این هفته خبر رسید که اسکن لیزری آرامگاه کوروش با بودجه ۱۰۰ میلیون تومانی انجام شده است.

در این باره، محمد نصیریحقیقت مدیر داخلی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: در اسکن لیزری آرمگاه کوروش نقشههای گرفتهشده از پلان و نما و برشهای طولی و عرضی است که از بنا گرفته شده و عکسهایی که میتواند برای حفاظت و مرمت به ما کمک کند.

آرامگاه کوروش

وی افزود: برای هر اثری که بخواهیم حفاظت کنیم به نقشه نیاز داریم تا آسیبشناسی آن انجام شود. اسکن لیزری ابتداییترین کاری است که برای هر بنا و مطالعاتش نیاز است. مطالعات باستانشناسی و مرمتی این نقشهها کمک میکند تا طرحمان را پیاده کنیم.

نصیریحقیقت بیان کرد: از چند سال پیش با شرکتی برای اسکن لیزری قرارداد بستیم. طول کشیدن انجام این کار به دلیل آن بود که خواستههایمان را تکمیل کنند. قدم بعدی این است که از نقشهها میتوان برای تدوین طرحهای مرمتی استفاده کرد.

گردشگران خارجی و رزرو هتل‌های پرستاره تا ۲۰۱۶

فعالان گردشگری از گوشه و کنار خبر می دهند که وضعیت گردشگری ایران پس از توافقات هسته ای بهتر شده به نحوی که این هفته رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: هتل‌های ۴ و ۵ ستاره پنج شهر گردشگری اصفهان، یزد، تهران، شیراز و اهواز تا سال ۲۰۱۶ توسط گردشگران خارجی رزرو شده است.

ابراهیم پورفرج گفت: در تهران، اصفهان، یزد و شیراز هتل‌های ۴ و ۵ ستاره تا سال ۲۰۱۶ جای خالی ندارند. در شهری مانند اهواز فقط یک هتل ۴ ستاره خوب وجود دارد که آن هم رزرو شده است. چون میزان گردشگران خارجی ورودی به ایران نسبت به سالهای گذشته رشد کرده است. مقصد بسیاری از آنها بازارهای اروپایی است اما مقاصد جدید نیز به گروه گردشگران ورودی اضافه شده اند. مانند گردشگران بلژیک. با این حال اکنون شرکت های بزرگ تورگردانی در حال عقد قرارداد با ما هستند این استقبال بعد از توافق های هسته ای انجام شده بیشتر شد.

آیین‌نامه تشکل‌های گردشگری معضل نشود!

در این هفته نشست فصلی تشکل‌های گردشگری برگزار شد تا نمایندگان تشکل‌ها اعلام کنند که برای تدوین آیین‌نامه نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌ها از نظرات بخش خصوصی استفاده شود، آنها همچنین از نظارت های تلفیقی انتقاد کردند.

در این برنامه جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران کشور به فعالیت‌های انجام شده توسط این جامعه پرداخت و گفت: مراکز اقامتی جدید الاحداث از پرداخت مالیات معاف شدند. این معافیت جدید در شورای نگهبان مصوب شده و منتظر ابلاغ آن هستیم.

حمزه‌زاده گفت: براساس آیین نامه ایجاد، اصلاح و تکمیل و نظارت بر تاسیسات گردشگری سازمان موظف بود در مدت ۶ ماه پس از تصویب این آیین‌نامه پیش نویس نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌های صنفی تاسیسات گردشگری را آماده کند اما از سال ۸۴ تاکنون در این کار کوتاهی شده است.

وی بر این نکته تاکید داشت که باید در تدوین این آیین نامه، نظر همه تشکل‌ها گرفته شود و این طور نباشد که پس از تصویب این آیین نامه معضل جدیدی برای تشکل های گردشگری به وجود آید.

هتل «آسمان» شیراز تنها ۲۰ سانتی‌متر خلافی دارد!

در همین نشست بود که حمید سجادیان رئیس اتحادیه هتلداران استان فارس به رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت که آیا اجازه دارد از عملکرد سازمان میراث فرهنگی انتقاد کند؟

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: شما یک سال و نیم سال است که هر چه دوست دارید می‌گویید، الان از من اجازه می‌خواهید؟ شما خودتان بارها با من جلسه خصوصی گذاشته‌اید و حتی درخواست نابه‌جایی داشتید و من نمی‌توانستم با آن موافقت کنم.

هتل آسمان شیراز

در همین حال سجادیان پاسخ داد: من در حضور همه اعلام می‌کنم که می‌خواستم در ۴۶ هزارمتربع، ۲۲ طبقه هتل بسازم، در صورتی که ۲۰ سانتی‌متر آن، خلافی دارد ولی به من گفته‌اند باید چهار طبقه را حذف کنی؛ این هتل را با کیک تولد اشتباه گرفته‌اند.

این خبر در سطح استان فارس با واکنش های متعدد رو به رو شد به نحوی که دوستداران میراث فرهنگی از این صحبت اظهار نگرانی کردند.

انتقاد سلطانی‌فر از سکوت بخش خصوصی

بازهم در این برنامه، رئیس سازمان میراث فرهنگی با انتقاد از بخش خصوصی درباره اینکه هنوز نظراتشان را درباره برنامه ششم توسعه اعلام نکرده‌اند، گفت: تعدد تشکل‌های گردشگری به نفع این صنعت نیست.

مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی خطاب به نمایندگان تشکل‌های گردشگری که در این برنامه حضور پیدا کرده بودند گفت: من فکر می‌کنم تا الان هیچ زمانی مسئولان عالی رتبه کشور تا این حد به بحث موضوع گردشگری نپرداخته بودند. ما شاهد عزم و اراده جدی برای توسعه گردشگری در کشور هستیم. مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به گردشگری نشان داده‌اند. رئیس جمهور نیز در همه سفرهای استانی خود بر رشد و رونق و توسعه گردشگری تاکید کرده است.

معماری سنگی روستای «ورکانه» سیمانی می‌شود!

خبر تلخ منتشر شده این هفته درباره استان همدان هم این بود که مالکان خانه‌های قدیمی روستای ورکانه که از آن به روستای رنسانس یاد می‌کنند، به سمت تغییر معماری خانه هایشان برآمده اند آنها خانه‌های سنگی خود را خراب کرده و به جای آن با آجر و سیمان خانه می‌سازند.

ورکانه

 روستای ورکانه را به دلیل معماری سنگی اش روستایی شبیه به معماری دوره رنسانس می شناسند. روستایی در استان همدان که خانه هایش سرتا سر با سنگ سیاه پوشیده شده است. این روستا به لحاظ کار و استفاده از مصالح بومی و محلی به خصوص مصالح سنگی منحصر به فرد است و کاربرد سنگ به صورت یک مصالح عام و متعارف در چهره و سیمای روستا خودنمایی می‌کند.

اما مالکان خانه‌های سنگی این روستا به جای مرمت و بازسازی خانه‌هایشان آنها را تخریب کرده و به جایش خانه‌هایی با سیمان و آجر می‌سازند که باعث شده این روند خانه‌سازی، بافت روستای ورکانه را کم کم از بین ببرد.