بر اساس گزارش‌ها شهرهای تاریخی «سابراسا»، «سیرن» و «لپتیس ماگنا» که هر سه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ در خطر نابودی توسط تروریستهای داعش قرار داشته و  احتمال دارد آنها نیز به سرنوشت تعدادی از آثار تاریخی ارزشمند عراق دچار شوند که توسط این گروه تروریستی نابود شدند.

از زمان تسلط تروریستهای داعش بر بخشهایی از عراق صدها اثر تاریخی این کشور نابود شده اند که در آخرین مورد آن تروریستهای داعش طاقهای خارجی و چهار ورودی قلعه آشور در کرانه رور  دجله را که قدمتی 2500 ساله داشته و چند پادشاه آشوریان در آن تاجگذاری کرده اند را با چهار بمب منفجر کردند. بخشهایی از قلعه تاریخی آشور در شمال تکریت را منفجر  کردند. چند ماه قبل نیز  تروریست‌های داعش بخشهایی از شهر تاریخی «نمرود» را با بولدوزر و سلاح جنگی تخریب کرده و چهار مجسمه گاو بالدار دوره آشوری نمرود با جرثقیل به خارج از شهر منتقل کردند.

اما حالا همه نگاه‌ها به سوی لیبی و سه محوطه تاریخی ثبت جهانی سابراسا، سیرن و لپتیس ماگنا است که هر سه آنها در روزهای پایانی حکومت قذافی بر لیبی به انبارهای سلاح تبدیل شده و به همین دلیل  دچار صدمات زیادی شدند.

بقایای شهر تاریخی سیرن یکی از غنی ‌ترین و زیباترین شهرهای تاریخی جهان بوده و نقش زیادی در اعتلای فرهنگی جهان و توسعه‌ فرهنگ شهرنشینی داشته، در سال 1981 میلادی کشف شد. این شهر  که آثاری از سه تمدن مصر باستان، روم باستان و یونان باستان در خود جا داده، در سال 365 پس از میلاد به دلیل وقوع زلزله‌ای سهمگین به شدت آسیب دید، ولی دوباره رونق خود را بازیافت.

شهر تاریخی سابراسا نیز قدمتی چند هزارساله داشته و آثاری از فینیقی‌ ها، فراعنه سیاه و رومیان را در خود جا داده است. لپتیس ماگنا نیز در سواحل لیبی نیز محل تولد یکی از امپراتوران تمدن روم  باستان بوده و آثار تاریخی ارزشمندی ازجمله آمفی تئاتر، حمام‌های مرمرین رومی و یک کلیسا را در خود جای داده که همگی آنها می توانند برای تروریستهای داعش اهداف مناسبی باشند.


منبع : خبرگزاری فارس