bbc-77.jpg










هزینه‌های گزافی که ونیز به گردشگران تحمیل می‌کند همواره یکی از شکایت‌های رایج بازدیدکنندگان از این شهر زیبا بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تفاوت فاحشی که بین هزینه‌های شهروندان ونیز و گردشگران ورودی به این شهر وجود دارد آن قدر قابل ملاحظه است که این موضوع به عنوان نقض قوانین برابری به کمیسیون اروپا ارجاع داده شده است.

این شکایت از سوی یک گردشگر با ملیت ایتالیایی-بلژیکی مطرح شده است که معتقد است تفاوت میان هزینه پرداختی بین یک شهروند ونیز و یک گردشگر خارجی در خدمات گوناگون چون هزینه حمل و نقل و بازدید از موزه‌ها نوعی تبعیض ناعادلانه است، و نکته جالب آنجاست که حتی خود ایتالیایی‌های غیر ونیزی نیز از این نابرابری در امان نیستند.

این گردشگر پرونده‌ای پنج صفحه‌ای با تأکید بر تفاوت فاحش هزینه‌ها ارائه کرده است که به عنوان مثال در آن عنوان شده که یک گردشگر برای بازدید از قصر دوک جاذبه اصلی میدان «سینت مارک» باید هزینه 18 یورویی پرداخت کند، در حالی که بازدید برای ونیزی‌ها رایگان است.

همچنین محلی‌ها می‌توانند از اینترنت وای‌فای به صورت رایگان استفاده کنند، در حالی که گردشگران از سایر نقاط ایتالیا و جهان باید روزانه پنج یورو برای آن پرداخت کنند و اتوبوس‌های‌ آبی ونیز که به «واپورتی» معروف است، نیز برای گردشگران هفت یورو و برای محلی‌ها 1/3 یورو قیمت دارد.

این تبعیض‌ها حتی به استفاده از دستشویی عمومی نیز کشیده شده است، به طوری که گردشگران باید 1.5 یورو و ونیزی‌ها 25 سنت برای استفاده از این خدمات پرداخت کنند.

این گردشگر که خواسته نامش فاش نشود در بخشی از شکایت خود محاسبه کرده که هزینه گشت و گذار برای یک خانواده گردشگر در ونیز روزانه 136 یورو است در حالی که همین هزینه برای یک ونیزی 12.4 یورو خواهد بود!

وی همچنین در مصاحبه‌ای با یک روزنامه عنوان کرده است: براساس معاهده اروپا باید با همه شهروندان اروپایی به صورت یکسان برخورد شود و اعمال چنین قوانینی چون بازدید رایگان از موزه‌ها برای متولدین ونیز امری منحصر در این شهر است. تصور کنید این قوانین در پاریس، لندن و رم نیز اعمال شود. امیدوارم کمیسیون اروپا قدم‌هایی در جهت دسترسی برابر به خدمات بردارد.

از سوی دیگر ونیزی‌ها با دفاع از این تفاوت‌های فاحش در قیمت‌ها معتقدند برای زندگی کردن در شهری که سالانه پذیرای 20 میلیون گردشگر از سراسر جهان است، شایسته دریافت چنین امتیازاتی هستند.

«سیلویا تستا» یکی از شهروندان ونیز که از سردمداران معترضین به عبور و مرور قایق های گردشگری بزرگ در این شهر است معتقد است: "گردشگری همچون سونامی است که شهر را می‌بلعد». سیستم دوگانه قیمت مرحم کوچکی برای 59 هزار شهروند ونیزی است که در شهری زندگی می‌کنند که در حال تبدیل شدن به یک «دیزنی لند» است".

منبع: ایسنا